JAPANSE WOORDEN
tot 10 tellen
Ichi
1
Ni
2
San
3
Shi(yon)
4
Go
5
Roku
6
Shichi
7
Hachi
8
Ku
9
Ju
10
BEGIN EN EINDE VAN DE LES
Osu (oss)
groet, bij het betreden en verlaten van de dojo
Seiza (seeza)
verzoek tot aannemen van zithouding
Mokuso (mokso)
begin van meditatie, ogen sluiten
Ennoté of mokuso yame
einde meditatie, ogen openen
Shomen ni rei
groet aan de grootmeester
Sensei ni rei (sensee nie ree)
groet aan de leraar
Otagai ni rei
groet aan de medeleerlingen
Kiritsu (kieriets)
verzoek tot opstaan
Osu
groet
ALGEMEEN
Jodan
hoog, naar het hoofd
Chudan
midden, romp, ter hoogte van de plexus
Gedan
laag, naar het kruis
Shomen
(heup) naar voren
Hanmi
(heup) half weggedraaid
Mae ni
naar voren
Sagaru
naar achteren
Yoko
zijwaarts
Hidari
links
Migi
rechts
Mawate
commando voor omdraaien, van richting veranderen
Hantai
wisselen van stand of houding (andere been voor)
Kamae
houding
Jiyu kamae
vrije gevechtshouding (welke een zekere gevechtsrealiteit uitdrukt)
Kamae te
commando om aangegeven stand aan te nemen (bijv. "hidari zenkutsu dachi, kamae te" : neem de linker naar voren leunende stand aan)
Yoi
'wees gereed', neem de beginstand aan, meestal hachi dachi (voeten parallel heupbreedte), vuisten gesloten, de vuisten iets voor het lichaam ter breedte van de voeten.
Hajime
beginnen
Yame
stop
Yasume
ontspannen, tevens afgroeten in musubi dachi
arigat gozaimasu
dank u wel
kime waza
tegenaanval
shitei kata
te kennen kata's
tokui kata
voorkeurskata
kaeshi-ippon-kumite
de verdediger dwingt de aanvaller achteruit
yakusoku kumite
kumite met verwittigen (aankondigen)
oyo kumite
toepassingskumite
shiai-kumite
wedstrijdkumite
gi
uniform
sensei
meester
sempai
seniorleerling
shomen
eerste meester
maai
afstand
waza
techniek
aka
rood
shiro
wit
obi
gordel
nage
werpen
seiretsu
opstellen
dojo
oefenruimte
embusen
grondpatroon van de kata
tai sabaki
wegdraaien van het lichaam
zanshin
gevechtsaandacht
tamishiwari
breektechnieken
sun dome
stop op 3 cm van het doel
dojo-kun
etiquette regels van de dojo
TE-BUI - delen van de hand
Haito
duimzijde van de hand
Haishu
rug van de hand
Teisho
palm van de hand
Ippon ken
één-kneukel-vuist
Seiken
vuist
ASHI-BUI - delen van het been
Hittsui
knie
Sokuto
zijkant voet
Kakato
hiel
Haisoku
wreef
Koshi
bal van de voet
STANDEN (dachi)
Heisoku dachi
voeten gesloten
Shizentai of Heiko dachi
natuurlijke parallelle stand, voeten heupbreedte en naast elkaar
Musubi dachi
hielen tegen elkaar, V-vorm, voeten 90o
Hachiji dachi
voeten schouderbreedte, voeten licht naar buiten wijzend
Kiba dachi
paardezitstand: voeten 2x schouderbreedte, voeten evenwijdig, gebogen knieen
Zenkutsu dachi
voorwaartse stand (voorste been gebogen, gewichtsverdeling 70:30)
Kokutsu dachi
achterwaartse stand (achterste been gebogen, voeten haaks op elkaar)
Fudo dachi
gevechtsstand (onbeweeglijke stand, sterk naar alle kanten) , gewicht op beide benen (combinatie tussen zenkutsu en kiba dachi)
Sochin dachi
als fudo dachi, maar ruimer
Neko-ashi-dachi
katstand
Hangetsu dachi
halvemaan stand
Renoji-dachi
L-stand
AFWEERTECHNIEKEN (uke waza)
Age uke
opwaartse afweer, verdediging voor het hoofd
Soto uke
afweer van buiten naar binnen, eindigt voor het lichaam
Uchi uke
afweer van binnen naar buiten, eindigt voor het lichaam
Gedan barai
lage afweer
Shuto uke
afweer met meskant van open hand
Morote uke
afweer met twee armen, 1 arm ondersteunt de ander
Kakiwake uke
dubbele openende afweer (wigblok)
otoshi uke
neerwaarste afweer, voorarm evenwijdig met grond
juji uke
afweer met gekruiste polsen
nagashi uke
begeleidende afweer
hasami uke
schaar blok (nijushiho)
haiwan uke
backarm blok (kankudai)
haishu uke
backhand blok
sukui uke
blok met schepbeweging
STOOTTECHNIEKEN (tsuki waza)
Oi tsuki
vorderende vuiststoot, zelfde arm en been is voor
Gyaku tsuki
tegengestelde vuiststoot, bijv. linker been voor, rechter arm stoot
Kizame tsuki
reikende vuiststoot met voorste arm, heupen draaien half weg
Nukite
steekstoot met speerhand
choku tsuki
rechtstreekse vuiststoot
Age tsuki
opgaande voorwaartse stoot
Kagi tsuki
hoekstoot
mawashi tsuki
cirkelende stoot
heiko tsuki
stoot met beide vuisten parallel
ura tsuki
stoot met omgekeerde vuist
SLAGTECHNIEKEN (uchi waza)
Shuto uchi
slag met de meskant van de hand
Uraken uchi
slag met de bovenkant van de vuist (knokkels)
Tettsui uchi
slag met hamervuist (pinkzijde)
Empi
elleboogstoot
TRAPTECHNIEKEN (geri waza)
Mae geri
voorwaartse trap met bal van de voet
Mawashi geri
cirkelende trap met bal van de voet (soms wreef)
Yoko geri keage
zijwaarts stijgende trap met meskant van de voet
Yoko geri kekomi
zijwaarts stampende trap met meskant van de voet
Ushiro geri
achterwaartse stampende trap met hiel (recht naar achteren)
Fumikomi
naar beneden gerichte stampende trap met meskant van de voet
Kin geri
mae geri met de wreef naar het kruis
Mikazuki geri
zwaaiende schop met plat van de voet
Tobi geri
schop met sprong
Sangaku-tobi geri
driehoekssprong
Tsumasaki geri
schop met de toppen van de teen
Ren-geri
twee opeenvolgende schoppen
TRAININGSVORMEN
Kihon
stijltechnische basistraining
Kihon kumite
stijltechnische basistraining met partner
Kihon ippon kumite
1-stapsgevecht: 1 aanval, 1 verdediging gevolgd door tegenaanval
Kihon sanbon kumite
3-stapsgevecht: 3 aanvallen, op de laatste volgt 1 verdediging gevolgd door tegenaanval
Kihon gohon kumite
5-stapsgevecht: 5 aanvallen, op de laatste volgt 1 verdediging gevolgd door tegenaanval
Kaishi ippon kumite
1 aanval, deze wordt verdedigd en gevolgd door vorderende tegenaanval; tegenaanval wordt verdedigd gevolgd door tegenaanval
Jiyu ippon kumite
1 stapsgevecht in vrij bewegende vorm, aanval wordt aangekondigd, aanval, verdediging en tegenaanval worden volgens basis uitgevoerd
Jiyu kumite
vrij gevecht, aanval en verdediging is vrij
Kata
individuele stijloefening waarbij een gecht tegen vier tot acht denkbeeldige tegenstanders wordt uitgebeeld. Er zijn ± 25 kata's binnen het Shotokan karate. De kata's hebben een vaste vorm, ze volgen een bepaald grondpatroon en hebben meestal een symboliek (bijv. 'het fort bestormen, de ruiter te paard, de vlucht van de zwaluw, de kraanvogel, de handen in de wolken, tien handen, 24 richtingen)
Bunkai
toepassing van de gebruikte technieken in kata's, men loopt (delen van) de kata met 1 of meer tegenstanders
RICHTINGEN
Mae
Voorwaarts
Ushiro
Achter- of rugwaarts
Hidari
Links
Migi
Rechts
Kesa
Diagonaal
Yoko
Zijwaarts
Gyaku
Tegengesteld
Mawashi
Rond
Age
Stijgend
Soto
Buitenkant
Uchi
Binnenkant
Otoshi
Vallend of neerwaarts
VOLGORDE VAN DE GROETCEREMONIE BIJ KATA
'Musubi dachi'
armen evenwijdig aan het lichaam, voeten in V-vorm, pinken tegen zijnaad van de broek
'Rei'
formele buiging zonder het uitspreken van 'oss'
naam van de kata
'Yoi'
'wees gereed', neem de beginstand aan, meestal hachi dachi (voeten parallel heupbreedte), vuisten gesloten, de vuisten iets voor het lichaam ter breedte van de voeten.
'Hajime'
beginnen
'Yame' of 'naore'
eindigen, einde, neem weer de yoi-positie aan
'Yasume'
ontspannen, tevens afgroeten in musubi dachi (zonder 'oss')